Menno Mensonides, vanaf zijn twaalfde al te vinden in het familiebedrijf dat is opgericht in 1978, is inmiddels eigenaar van drie EP:Winkels in Friesland. “Ik houd van uitdagingen, al van jongs af aan.”
Voordat Menno ongeveer 10 jaar geleden het familiebedrijf in Harlingen overnam, was hij al altijd aanwezig in de winkel. In de praktijk leer je alles. En dat heeft Menno wel bewezen, nu drie winkels verder met Sneek en Bolsward als extra locaties. En wellicht op naar de vierde. “Ik houd van een uitdaging. In 2020 begon de coronacrisis en eind 2020 startte de lockdown en dus de winkelsluitingen. Een grotere uitdaging kan je als ondernemer niet hebben. Juist op dit soort momenten is het belangrijk dat je bij een formule zit, voor bijvoorbeeld de marketing, folder en webshop.”
Een winkel moet opvallen en een bepaalde uitstraling hebben. Beleving vindt Menno dan ook heel belangrijk. “De filosofie van het shopconcept van EP: vind ik geweldig, uniek en veruit het beste van alle inkooporganisaties. EP:Winkels hebben over het algemeen een warme uitstraling. Ook geloof ik in de kracht van fysieke winkels. Online groeit, maar de consument is nog steeds op zoek naar beleving, vooral in onze branche. Ik wil dat mijn klanten een ‘WAUW’ gevoel hebben als ze één van mijn winkels binnenlopen. Zo houd je als fysieke winkel bestaansrecht.”
“Als onderdeel van een formule kijk ik positief naar de toekomst.”
Ondernemers moeten elkaar helpen. Als lid van de Klankbordgroep en Commerciële commissie is Menno een echte EP:Ambassadeur. “Ik denk graag mee en kijk graag naar het grotere plaatje. Als onderdeel van een formule sta ik ook in voor andere EP:Ondernemers. Ik vind dat heel belangrijk. Bijvoorbeeld door een ondernemer te helpen die in nood is op het gebied van voorraad. We doen het met z’n allen, uit naam van EP:, dit moeten we nooit vergeten.”